حجتالاسلام و المسلمین دکتر حبیب داستانی بِنیسی ،(مدیرعامل شرکت دانشبنیان رسانهگستر بِنیسی)،به عنوان پیشکسوت تولید بازیهای رایانهای در کشور، طی مصاحبهای با خبرگزاری حوزه، از رونمایی از بازی اندرویدی عملیات انهدام و بازی اندرویدی سفر جنجالی2 در اوایل تابستان امسال خبر داد.
ایشان با اشاره به اهمیت بیش از پیش مسأله بازاریابی و بازارسازی در رابطه با تولیدات و صنایع فرهنگی اظهار داشت: اگر شرکت یا مؤسسه فرهنگی بتواند به راحتی محصولات تولیدی خود را عرضه کرده و آن ها را به فروش برساند و در این بین، دچار مشکلات و دست اندازهای متعدد در مسیر فعالیت خود قرار نگیرد، شاهد رونق و جهش تولید در عرصه های فرهنگی خواهیم بود.
وی افزود: به عنوان مثال وقتی محصول فرهنگی فاخر، جذاب و امروزی در طول دو یا سه سال تولید شود و فرضاً هزینه تولید آن دویست یا سیصد میلیون تومان باشد، اگر این محصول در طول مثلاً شش ماه به فروش برسد و صرفاً در این مدت بتواند اصل پول خود را برگرداند، افراد متعددی ولو این که بهظاهر ارتباطی هم با کارهای فرهنگی نداشته باشند، رغبت میکنند که در این عرصهها سرمایهگذاری کنند اما وقتی حتی اصل پول نیز در مدت دو یا سه سال و حتی بیشتر بازگشت نکند، طبعاً انگیزه چندانی برای این مساله باقی نمیماند.
این فعال فرهنگی و رسانهای گفت: هرچند که درآمدزایی و کار اقتصادی واقعاً برای فعالان فرهنگی مهم است اما به لطف الهی هنوز این قشر حاضرند به صرف بازگشت منابع، کارهای فاخر و در عین حال خودجوش و ارزشمندی انجام دهند؛ در واقع این مساله جزو ویژگیهای صنایع فرهنگی است که در این جا برخلاف نگاه کاسبیمآبانه در جاهای دیگر، هنوز انگیزههای غیرمادی نیز مطرح است، منتهای مراتب همان طور که عرض کردیم باید شرایط برای بازگشت اصل سرمایه فراهم باشد.
مدیرعامل شرکت رسانهگستر بنیسی در ادامه گفت: در این جا چند نکته مهم است نخست آن که مردم این محصولات فاخر فرهنگی را به خوبی بشناسند، ثانیاً این که بتوانند به راحتی آن را تهیه کنند و ثالثاً هم این که بر اساس ذائقهسازیِ صورتگرفته، نسبت به تهیه و خرید این محصولات ذوق و شوق لازم داشته باشند و برای این منظور یک جور احساس نیاز در وجودشان پدید بیاید که اگر این سه نکته محقق شد، قطعاً جهش تولید بسیار عظیمی در زمینه تولیدات و صنایع فرهنگی رخ خواهد داد.
حجت الاسلام بنیسی افزود: به نظر بنده، تحقق این مساله پایهی اساسی کار است. شاید برخی بگویند که مثلاً تربیت نیروی انسانی یا فلان نگاه و رویکرد مدیریتی مهم است اما من معتقدم که اگر این مساله باشد، حتی کسانی که کارخانه ها و یا شرکت های آنچنانی دارند و برایشان سودآوری خیلی مهم است، حاضر به سرمایه گذاری در بخش های فرهنگی هستند به این شرط که اصل پول و سرمایه آن ها بعد از مدت مشخص و معقولی بازگردد ولو این که به سودآوری آن چنانی هم نرسد.
وی گفت: مساله مهم بعدی آماده سازی زمینهها است و این که با تمهیدات لازم بتوانیم مقدمات و بسترهای تحقق این برنامه ها را مهیا کنیم. باز هم به عنوان مثال عرض می کنم که بنده چندی پیش با مسئول مرکز رشد حوزههای علمیه جلسه ای داشتم - و اساساً تشکیل این مرکز با توجه به نیازهای روز جامعه را یک امر مبارک می دانم - که به هر حال به این وسیله برای طلاب و روحانیون و فضلای مستعد و علاقهمند در این عرصهها، زمینهها و بسترهای مقدماتی فراهم شود تا به این وسیله شاهد رشد کاری و بروز خلاقیتهای فردی و گروهی طلاب در ابعاد مختلف باشیم.
مدیرعامل شرکت رسانه گستر بنیسی بیان داشت: به دیگر سخن، تدارک همین بسترها و فراهم کردن زیرساخت های مناسب، یکی از بایسته های کلیدی در بحثهای فرهنگی و جهش تولید در زمینه تولیدات فرهنگی است و شرط تحقق این مهم نیز شناخت و درک مسائل فرهنگی است.
وی افزود: متاسفانه برخی افرادی که ادعاهای قابل توجهی نیز دارند درک درستی از شرایط و اقتضائات کار فرهنگی ندارند و به عنوان مثال حتی ارزش و اعتبار مالکیت محصول فرهنگی را نیز نمیدانند.
وی گفت: اهمیت ذائقه سازی برای مخاطب در دنیای کنونی، روزبهروز بیشتر میشود، کما اینکه زمینی که ده سال پیش مثلاً صد میلیون بوده و امروز قیمت آن به یک میلیارد تومان رسیده، بخشی از آن به خاطر این است که ذائقه و نیاز مردم به سرمایهگذاری در اینباره به وجود آمده و گرنه زمین که همان زمین است و ارزش افزوده ای به شکل ظاهری نداشته است.
این تولیدکننده بازیهای دیجیتالی اضافه کرد: یکی از مسائل مهم در رابطه با ذائقهسازی، توجه به اصل تحریک عمومی است؛ به این معنا که خود مردم به این نتیجه برسند که فلان محصول فرهنگی برایشان لازم است و اگر آن را نداشته باشند یقین کنند که در زندگی فردی و اجتماعی دچار تبعات و آسیب هایی میشوند و برعکس اگر بخرند فلان محاسن و فواید را برایشان به همراه دارد که اگر این فضا و حالت شکل گرفت، قطعاً رونق تولید در این عرصه حاصل خواهد شد.
وی ابراز داشت: در واقع ما باید اشتیاق و حرص و ولع در بحث های فرهنگی را در بین مردم ایجاد کنیم که متاسفانه این مساله چندان وجود ندارد. البته این شور و شوق خودش یک پایه عقلائی باید داشته باشد تا مورد پذیرش مخاطب قرار گیرد.
وی گفت: یک مسأله مهم دیگر این است که چطور برخی افراد با داشتن فلان خودرو و مسکن، احساس جایگاه اجتماعی در بین دیگران میکنند و حال آن که ما باید این حس و حال را نسبت به محصولات فرهنگی ایجاد کنیم، به طوری که افراد بیتوجه به این مقولات در درون خود، نوعی احساس خسران و کمبود کنند.
حجت الاسلام داستانی بنیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به حول و قوهی الهی بنا داریم تا در سال ۱۳۹۹ چند کار را به صورت همزمان دنبال کنیم، از جمله ارائه نسخه همراه بازی «عملیات انهدام» که ویژه گوشیها و تبلتهای اندرویدی است که این بازی به زودی با کیفیت فوق العاده جذاب و بسیار بالاتر از بازی های ایرانی و حتی بسیاری از بازیهای خارجی منتشر می شود. این بازیها، بزرگترین کار تولیدی ما در سال جاری است و به دنبال این هستیم اگر مشکل خاصی رخ ندهد، اوایل تابستان منتشر شود.
وی افزود: برنامه دیگر ما تولید بازی اندرویدی «سفر جنجالی۲» با موضوع سبک زندگی ایرانی – اسلامی است که این بازی نیز ویژه گوشیها و تبلتهای اندرویدی است. که انشاءالله این بازی نیز همزمان با بازی اندرویدی «عملیات انهدام»، در اوایل تابستان امسال منتشر و توزیع میشود.
مدیرعامل شرکت رسانه گستر بنیسی بیان داشت: این دو محصول، جدای از این که بازی هستند، نوعی پلتفرم (سکوی) محتوایی هستند که این مقوله، امری جدید است که یک بازی، میتواند پلتفرم نیز به حساب آید.
وی در پایان صحبتهای خود گفت: در گذشته موفق شدیم که دو بار صادرات بازیهای «عملیات انهدام» را به کشورهای همجوار از جمله لبنان داشته باشیم که انشاءالله اگر مشکلی در اینباره نباشد، در آینده نیز روی بحث صادرات این بازیها برنامه داریم.
انتشاردهندگان دیگر این خبر
◊ خبرگزاری حوزه
1399 / 2 / 2 :تاریخ انتشار خبر
|